Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 8 Slot

Met de camper naar Noorwegen, Zweden en Finland.

Dag 14

Bij het opstaan lacht de zon ons toe in Kittilä Finland voor een ontbijtje buiten is het een beetje te brrrrrrrrrr dus in de camper wat eten maar vooral veel koffie. (tjaaa ……. zalm bbq gisteren). Na onze dagelijkse dingetjes doen we een rondje met de stevige stappers.

Oeraluil

Ik raak in juich stemming met de uil vangst gewoon om het hoekje bij de camping, misschien is het nog steeds dierendag net als gisteren. Het is half 12 als we afrekenen bij de aardige mevrouw van de camping………….en ja het is weer zover ik wil hier eigenlijk niet weg, wat een leuk stekkie, aardige mensen en een prachtige omgeving.

Rendier met bel

De leider van de groep loopt te tringelen

Vanuit Kittilä rijden we richting het Zuiden langs de Ounasjoki rivier over de 79 en deze route gaat bij ons de boeken in als de rendier en eland route.

Rendier kalf steekt over

Rendier op de weg

De hele route zien we grote en kleine groepen rendieren soms op de weg maar ook in de velden rustig herkauwend. Een goede tip is om je fotocamera in de aanslag te houden want op onverwachte momenten duiken er dieren op. Inmiddels is de 79 verruild voor de 934, een smallere weg nog steeds langs de rivier.

de Poolcirkel

Op de heen weg is dit bord een reden tot juichen en euforie maar nu constateren we gelaten dat we de poolcirkel overgaan richting het Zuiden.

Rendier met blauwe oorbel

Dit rendier is solo en komt nieuwsgierig een kijkje nemen bij de stilstaande camper. Maar dan na ruim 5600 kilometer te hebben gereden van huis is zij plotseling heel dichtbij.

Eland op de vlucht

Een vrouwtjes eland vlucht maar blijft daarbij  langs de kant van de weg hollen en Rob neemt gelijk de uitdaging aan en met een oerkreet hiiiiiihaaaa gaan de eland en de camper gelijk op.

Hollende Eland

HiiiiiiiiiiiHaaaaaaaaa

Na een aantal foto’s stoppen we de camper en de eland schiet het bos in.

Wedstrijd met een eland

Eland op volle snelheid

Wees welkom hut

Ook hier weer de wees welkom hut

Een hok met droog stookhout een vuurplaats en een schuilhut langs de rivier ook hier in Finland wordt voor de reiziger gezorgd. Wij doen op dit plekje aan de rivier onze lunch. De route vervolgen we via de 79 en de 83 richting de Zweedse grens.

Hartjes vormige paddestoel

Hartjes vormige paddenstoel

overstekend-rendier

Overal plotseling overstekend

Het oversteken van de rendieren kan een probleem zijn maar meestal is langs de weg nog een brede open strook en een greppel waardoor je ze vroegtijdig in de gaten hebt. Slechts 1 keer moet Rob flink remmen voor in draf overstekende rendieren.

Rendierkudde

De rendieren zijn overal en we proberen zo stil mogelijk de baas der bazen op het plaatje te krijgen.

Baas rendier

Volgens ons is dit een baas

Met zo een takkenbos op je kop moet je wel baas rendier zijn maar hij is op zijn hoede want bij het benaderen neemt hij de benen.

Alpha Rendier mannetje

Alfamannetjes Rendier

Vervellend gewei

De rendier baas heeft het startsein gegeven voor het verder trekken van de kudde, wij blijven achter met een goed gevoel, zo dichtbij waren we nog nooit bij een hele grote kudde.

Rendieren op de vlucht

De regen maakt aan alle rendier spotterrij een einde en via de 932 komen we rond 5 uur aan bij de grensrivier met Zweden. Na wat boodschapjes (nog steeds in de stromende regen) in Taroniemi belanden we als enige gasten op een camping vlakbij de brug naar Zweden.

Als we op de BBQ de grote spareribs garen is het al weer droog, het is winderig koud en tijd voor de kachel. We hebben 265 km gereden met ontelbare rendieren en de voor ons zeldzame eland, kortom een pracht route vandaag.

Dag 15

Ik word wakker van het aanhoudend gezang van een vogeltje, nog niet echt toonbaar grijp de camera en sluip naar de bosjes.

De vroege vogel

Hebben die bolle zang kip. Strak blauw met een zonnetje maar bibberend koud, snel scoor ik een jas om een rondje te doen, het is vroeg en je weet maar nooit wat er te vangen is.

Zaagbek

Een Zaagbek

de brug naar Zweden

Bij de rivier heb ik een zaagbek van dichtbij te pakken, het zijn schuwe beestjes en bij het minste onraad zijn ze al weg. Achter de boot is de brug naar Övertorneå Zweden te zien, na het ontbijt is dat onze begin route.

Ons campertje

Ons campertje alleen op de camping

Na onze verplicht figuren van de dag rijden we terug naar het dorpje voor brandstof en boodschappen want Finland = Euroland. Bij de grens naar Zweden is een zware douane controle niet voor ons maar mensen die Finland in willen worden streng gecontroleerd.

Zweedse grens bij Övertorneå

Via de 98 naar de E10/E4 en dan bij Luleå gauw de afslag 94 nemen want de grote weg is aan ons niet besteed. Wat opvalt is dat ook geen enkel rendier zich meer laat zien waarschijnlijk zijn we met het oversteken van de grensrivier de grote kuddes kwijt.

Prachtig mooie natuur plaatjes

Zweedse meren

Ach het is geen super weer maar wat een kleurenpracht, ik mag natuurlijk niet bij ieder meertje, riviertje of vergezicht uit de camper maar wat een genot om het mee te maken.

Prachtige herstkleuren

Prachtige herfstkleuren en een flink windje

Door het middelgebergte is het een prachtige route, op een open vlakte doen we onze koffie in de hoop iets van wild te vangen. Van het vangen komt niet zoveel maar de rust die van de vlakte uitgaat is intens.

Hoogvlakte

Hoogvlakte langs de E45

We stoppen en gaan wild langs de E45 bij een meertje staan daar ervaren we de stilte………………. stilte je hoort een auto in de verte en dan duurt het ruim 7 minuten voor hij voorbij rijdt. Tijdens ons avond rondje wordt het echt eng zo stil zo afgelegen, ik heb nergens tijdens deze reis zo intens de stilte meegemaakt.

Lapland Zweden

Lapland Zweden met de stilte

Vandaag 385 km gereden, we missen de rendieren enorm maar de herfstkleuren van de Zweedse bossen maken veel goed.

Dag 16

Ochtend in Lapland Zweden

Lichte bewolking in Lapland Zweden

Ik sluip de camper uit want ik word wakker van iets bekends, het blaffen van een hond is het niet maar het lijkt er wel heel erg op. Voorzichtig loop ik naar het meer en verras de 2 wilde zwanen in hun ochtend gedoetje.

Wilde zwaan

Wilde zwaan drinkt

Stelletje wilde zwanen

Het lukt om de zwanen te verrassen en een “ochtend sprintje” langs het meer word mij bespaart. Half bewolkt met een zonnetje, de stilte is er nog steeds heel in de verte hoor ik vogels.

We zijn  goed en wel gestart of ik zie een prachtige soort wilde kip/hoen/fazant wegvluchten in de struiken. De camper wordt geparkeerd en met een rondtrekkende beweging alles afgezocht. We zijn een uurtje verder als we het opgeven, dit dier is slim en heeft een geweldige tactiek, we nemen onze nederlaag en gaan verder. 1-0 voor de wilde kip/hoen/fazant

Rivieren meren en bossen

De oneindige Zweedse bossen worden afgewisseld door rivieren

Tja..... je moet ergens je koffie drinken, wij kiezen dit plekje

Tja….. je moet ergens je koffie drinken, wij kiezen voor dit plekje

Viscamping Zweden

Aan de ene kant een hengel en de andere kant een vis, een soort reclame voor een camping het zal wel met vissen te maken hebben.

We knallen lekker door over de E45 tanken in Hoting en door naar de voor ons bekende camping in Hammerdal. In een paar jaar kan er wat veranderen zo komen we aan bij de camping waar een uiterst vriendelijk Zweeds echtpaar de zaken goed voor elkaar had, nu bellen we het telefoonnummer bij de slagboom en in vloeiend Nederlands kan ik vragen of de slagboom open mag.

Camping Hammerdal

Met een pasta maaltijd, een rondje lopen en de film de Marathon vullen we de avond tot de maansverduistering zich voltrekt. De volgende maansverduistering is pas in 2033 dus we gokken het niet om deze over te slaan.

Maansverduistering

Vandaag 416 km gereden door de eindeloze bossen van Zweden, vooral de herfstkleuren zijn heerlijk om te beleven.

Dag 17

Natuurkleuren

Nachtvorst, de eerste nachtvorst van het jaar maken we hier in Hammerdal mee. Natuurlijk doen we binnen onze eitjes verorberen en het voordeel van nachtvorst is strak blauw met een zonnetje. Op tijd gaan we rijden om lekker sloom in Järvsö te komen om daar morgen de dierentuin te doen.

Crazy colors

Crazy color

Rond koffietijd zijn we het zat, het zonnetje schijnt en we komen een werkelijk schitterend meer tegen. Ver weg van de doorgaande weg is daar de rust, zon en koffie.

Koffietijd wordt ook lunchtijd

Madelief

Er is van alles te ontdekken en koffietijd wordt lunchtijd. Het is een heerlijk plekje om wild te staan maar de dierentuin van Järvsö laat ik er niet voor schieten.

De bonte kraai

Een vaak voorkomende vogel hier in Zweden, de bonte kraai zit in het zonnetje zijn veren te poetsen. Kijkt hij nou geërgerd  of ………hij blijft in ieder geval zitten voor een mooi plaatje.

Tijd om nog een stukje te doen

Via de E45 naar Östersund vandaar schieten we de E14 op het zonnetje is net te scherp voor de camera maar als we via de 83 bij Ljusdal komen geef ik toch een brul dat de camper aan de kant moet.

De kerk van Ljusdal is niet zo heel bijzonder maar de bij behorende klokkentoren straalt vakmanschap en oudheid uit.

Kerk en Klokkentoren in Ljusdal Zweden

Kerk en klokkentoren in Ljusdal Zweden

Rechts de witte kerk en links de klokkentoren die gebouwd is in 1757 naar het ontwerp van Per Jonsson.

Klokkentoren in ljusdal

Klokkentoren

Meer dan op tijd komen we aan in Järvsö, de plaatselijke camping is dicht, in de super liggen gegrilde kipjes eindeloos rondjes te draaien wij adopteren er maar een. Na het bestuderen van de kaart gaan we op de gok richting buiten gebied om een plaatsje te zoeken voor de nacht.

Indian summer in Jarvso

Indian summer in Jarvso      Links boven op de berg de dierentuin, onder de masten.

En natuurlijk vinden we een heel mooi plekje  aan het meer/rivier, bij Torön Sommarrestaurang die al seizoens gesloten is staan we pal aan het water. Het restaurant ligt op een schiereiland een eind van de kant en is door een ponton brug te bereiken.

Plekje aan het meer in Jarvso

Pontonbrug met aan de kant ons campertje

Wat een prachtige dag met 321 km rijden en meren zo mooi, bomen zo gekleurd en gelukkig was de camping gesloten.

Dag 18

Jaaaaaaa droog en een zonnetje op naar de dierentuin, voor een duik in het water is het veel te koud maar je moet mij geloven ik heb gevoeld. Voor het ontbijt heb ik de boomklever al te pakken, hij is minder oranje gekleurd dan de boomklevers bij ons.

Boomklever

De Järvsö Zoo (Een Zweeds filmpje en indruk van de dierentuin) is een bijzondere dierentuin, het wandelpad is zeker 3 km lang, van hout maar verhoogd en dat verhoogde geeft je inkijk binnen de afrastering met het hinderlijke gaas of hek onder je en voor een shooter (camera) als ik geweldig.

Bij de dierentuin is het wachten op het personeel voor de opening maar eenmaal binnen staat de wolf al met smart op ons te wachten.

Järvsö Zoo Sweden de Wolf

Järvsö Zoo Sweden de Wolf                                   vergeet niet te klikken

Vrouwtjes Elandhoofd

Vrouwtjes Elandhoofd merkwaardige neus

de Veelvraat

Vervellend gewei van een rendier

Järvsö Zoo Sweden de bruine beren

Järvsö Zoo Sweden de bruine beren                   Klikbaar

nacht-plekje-aan-het-meer

Nachtplekje aan het meer van vannacht links boven de brugpontons in het water

Een eekhoorn op bezoek in de dierentuin

Ach op twee camera’s maken we ruim 1100 kiekjes en bovenstaand is een kleine selectie van opmerkelijke dieren of poses.

Na een heerlijk bakkie gaan we nog een stukkie via de 83 en de 50 gaan we door tot Falun een stad met een skigebied en heuse skischansen. In de stad is het feest maar wij gaan op de  **** camping Lugnets wat BBQen en foto’s selecteren.

Vandaag 189 km gereden we hebben erg genoten van het uitstapje naar Järvsö Zoo, ik was er voor de tweede keer maar routes zijn zo te plannen dat Järvsö altijd dichtbij komt. 😉

Dag 19

Als we opstaan is alles wit buiten, de nachtvorst en dauw hebben er een wonderlijke wereld van gemaakt. Het maakt wel gelijk een sfeertje zo bij 2 enorme skihellingen. Na een ontbijtje en een vermeldingswaardige heerlijke douche gaan we in het ochtend zonnetje weer op pad.

Via de E16 en de 50 geheel uitrijdend komen we in Örebro, ik puzzel een route vlak langs het Vätternmeer en het is al diep in de middag als we het plaatsje Hjo binnen rijden.

Hjo Zweden

Het stadje doet Peyton place achtig aan, uuuh maar wie kent Peyton place nog, de eerste “never ending story ” uit de jaren 60 (Joke wordt oud) In vroeger tijden is het stadje ontstaan door de houtkap, zo aan het grote meer is het vervoer over water goed te regelen.

Vuurtoren van Hjo Zweden

Maar wat een slimme mensen waren er toen al met ver vooruit ziende blik. In een prachtig park met bijna exotisch aandoende bomen is het heerlijk toeven, de houtkap heeft de bomen weggehaald maar iemand was zo slim om er prachtig mooie bomen van over de gehele wereld terug te zetten. Lekker sloom wandelen we langs het Vätternmeer.

De appels zijn pluk rijp

Jammer dat de plaatselijke camping al gesloten is maar ach we vinden wel wat. Als we de 195 afrijden zie ik een heel klein lief camping bordje, 1 maar en bij de volgende afslag gaan we rechtsaf een pad op. Er staan grote borden golfbaan maar mijn kleine camping bordje komt niet meer terug.

De weg eindigt bij een restaurant en nog meer gebouwen, links in de verte in een hoekje op de golfbaan zien we echt een camping of iets wat er op lijkt.

In het restaurant kan ik niemand vinden, ik roep is wat, loop wat zalen door en eindelijk van beneden hoor ik gestommel. Een zeer oude dame lacht mij vriendelijk toe maar met Engels is er na de begroeting…… Hej Hej geen communicatie mogelijk. Even vriendelijk wuif ik gedag en ik regel buiten met een even vriendelijke golfplayer een verblijf op de  “camping

Op de golfbaan

Langs het randje van de afslag van hole 9 staan we op een verlaten door clubleden opgezette privé camping en een Zweedse dame komt in een grote Volvo uitleggen dat dit niet de bedoeling is. We biechten eerlijk op dat we geen golf spelen maar dat wel eens gekeken hebben. Na een hartelijke lach salvo mogen we blijven als we beloven niet te veel water te gebruiken.

Afslag hole 9

Hole 9

Tot de duisternis invalt hebben we vriendelijk groetende golfers langs de camper lopen daarna wordt het stil en horen we de roep van een uil. Vandaag 342 km gereden en leuke vriendelijke mensen ontmoet vooral dat vriendelijke maakte indruk op ons.

Dag 20

En dan is daar de dag waarvan je wist dat hij zou komen, we gaan naar huis. We nemen afscheid van ons wonderlijke overnachtingsplekje en gaan voor de kilometers.

Bison

Bizon

Ruige bizons

We zijn goed en wel op weg als er bizons op de vlakte opduiken, geen wilde maar netjes achter een hekje. Na een gratis advies van Rob om vooral niet de weide in te gaan pak ik de telelens voor plaatjes want ja het zijn schitterende beesten alleen die gele oorbellen doen raar aan.

Zwam uit stam

Tijdens een koffie breek ergens in het weidse Zweden zien we een zwam uit een hele dikke boom groeien. Merkwaardig en nog nooit gezien.

Boom zwam

Bij Jönköping pakken we E4 naar Helsingborg vanaf nu is het snelheid maken en rond 14.00 uur met 326 km gereden gaan we de veerpont op naar Helsingør Denemarken.

De haven van Rødbyhavn Denemarken bereiken we rond 16.45 uur, de veerboot ligt geduldig op ons te wachten.

Scandinavisch buffet

Met een Scandinavisch buffet aan boord komen we het uurtje op zee door en de tocht in Duitsland gaat voorspoedig.

Als we Bodegraven-Reeuwijk bereiken vanaf de golfbaan in Hjo Zweden hebben we 1164 km gereden.

De hele rondreis was 7971 km lang.

De indrukken van deze reis zijn overweldigend, ik bedoel een bijna aan een gesloten bos van ruim 1700 km onderbroken door wat dorpjes,stadjes en boerderijen. De bijna oneindig aandoende ruige natuur van Noorwegen met al de herfstkleuren, wolkenluchten of met strak blauw.

Het is mogelijk dat ik besmet ben met het Scandinavische virus en heeft u als lezer het idee dat het te gek wordt wilt u mij dan mailen en het eerlijk vertellen.

Joke

Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 3

Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 2

Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 1

Een kort berichtje met een reactie vind ik ontzettend leuk, misschien ga ik meer reisverslagen maken het is veel werk maar jouw reactie kan de reden zijn voor meer.

Je kunt ook een mailtje sturen of anders door scrollen naar onder voor een comment………..laat horen wat je vindt.

home

This article has 4 comments

1. Wiekie de Haan Reply

Wat een prachtig reisverslag ,en wat een mooie foto,s . Volgend jaar willen we 6 of 8 weken naar Finland gaan met de camper. Dit verslag maakt dat we ( net terug van 6 weken Baltische staten ) alweer zin hebben om de camper in te pakken .Reizen verveelt nooit .groet en misschien komen we jullie ooit ergens tegen .

• Joke Benschop Reply

Hoi Wiekie,

Bedankt voor je complimenten op onze reisbelevenissen. Wel grappig om te lezen dat je gelijk weer voorbereidingen treft voor je volgende avontuur.
      Om heel eerlijk te zijn heb ik ook alweer een heel klein briefje met plekjes in het hoge Noorden gemaakt. Finland is altijd goed met heel veel natuur en dieren maar ook aardige mensen en goede voorzieningen, kortom een goede keuze. Heel Finland door staat ook nog op ons lijstje maar wanneer is nog de vraag.
      Zodra ik de tijd ervoor kan vrij maken ga ik weer verder schijven aan “Heel Noorwegen” en moet je beslist nog is langskomen om dat te bekijken.
      Veel plezier met puzzelen en uitpluizen voor je nieuwe reis en laat nog is van je horen.

Groetjes Joke

• Joke Benschop Reply

Dank je Bryan voor je mooie woorden, uitbreiding en nieuwe verhalen gaan nog komen.
      Dus kom nog is terug voor het luie lees uurtje….