Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 7

Met de camper naar Noorwegen, Zweden en Finland.

Dag 11

Hier hoog op de Vesterålen ten noorden van de Lofoten zijn we weer op tijd wakker. Vandaag is het rustig weer met lichte bewolking, we gaan gauw onze dingetjes doen maar het wordt toch weer een uitgebreid ontbijt met allerlei lekkere dingen.

De tweede poging om het noorderlicht te vangen is weer niet gelukt vannacht, wel zag ik een moment van noorderlicht maar het was echt heel erg kort en……….. toen viel ik onbedoeld in slaap.  😉

De westkust van Vesterålen Norway

De Westkust van Vesterålen Norway

De westkust van Vesterålen is werkelijk schitterend, hoogveen vlaktes afgewisseld met rotspartijen en meertjes, wij hadden ons niet goed ingelezen maar kies altijd voor de westkust route om naar Andenes te gaan.

Kustlijn Vesterålen aan de Noorse zee

In een traag gangetje gaan we verder, overal stoppend om wat te struinen tussen de rotsen langs de kust.

Een jonge zeearend

Na een hert gespot te hebben die tot op het laatst verscholen bleef en mij echt liet schrikken, komen de jonge zeearenden in beeld. We proberen van alles om de vogels te besluipen maar ja die ogen hé, ze zitten ook altijd verhoogd dus betrappen is er niet bij.

Opstijgend als we te dichtbij komen

Vuurtoren en klein huisje

Er zullen nu wel geen personen meer op deze post zitten, het is een klein eilandje voor de kust met vuurtoren en klein huisje.

De riviertjes zoeken een weg naar de Noorse zee. De boompjes, hier echt klein van stuk kleuren heerlijk geel.

Rivier met heerlijke herfst kleuren.

Landschap met heerlijke herfst kleuren.

Ach er zijn veel mooie grote dingen maar overal is wel wat te zien

Ach…….. ook kleine dingen krijgen de aandacht die ze verdienen

Overal is de natuur in herfstsferen, de kleuren zijn overweldigend en we moeten vaak stoppen op deze route om het allemaal goed te kunnen bekijken.

We proberen nogmaals een jonge zeearend te verrassen.

Nog voordat ik goed en wel uit de camper ben is de vogel alweer gevlogen ook deze heeft goede ogen en zit op te letten. Met een paar flinke klappen is hij zo weg.

Rivier uitmondend in de Noorse zee

Ach een meertje

Ach het gaat zo traag dat het een meertje lijkt.

Tja……. boven dit stuk, de titel was Noorwegen door gestreept wat inhoud dat we Noorwegen gaan verlaten en richting Lapland  Zweden gaan rijden. Eigenlijk zou ik weer af willen zakken naar de Lofoten, terug naar Haukland Beach om ff te kijken of onze Duitse buurman al beet heeft met het noorderlicht maar………………… Zweden das ook goed.

Rombaksbrug op de A6 richting Narvik

de Rombaksbrug op de A6 richting Narvik

Uit het raam hangend is de derde foto goed om rijdend van de brug een mooi plaatje te maken.

We gaan de brug over om te lozen, niet zoals gebruikelijk maar deze keer lozen we de Noorse kronen. De brandstoftank gaat vol met diesel en de proviand wordt aangevuld.

Met een opkomende heimwee gaan we de grens over en trekken Lapland Zweden in.

Hotell Fjallet een skicentrum in Lapland

We stranden bij Hotell Fjallet een skicentrum in Lapland.

Rond 3 uur komen we bij Hotell Fjallet aan, het hotel staat boven op een berg en aan de voet van de berg is de camping. Het woord camping is hier ook betrekkelijk want het doet aan als een parkeerterrein maar dat is overal in het hoge noorden.

Beneden is de camping

Daar beneden is de camping die aan doet als parkeerterrein.

Het uitzicht vanaf het hotel waar je incheckt met beneden de camping, de bewolking is dreigend en we houden het niet droog. Op het menu staat een stoofpotje met verse Noorse groentes en die maken we onder de luifel van de camper, de regen gaat onze middag niet verpesten.

In de speeltuin is ook een kookhuisje.

Het kookhuisje met droog hout (rechts) hebben we niet nodig vandaag maar het is er wel, welkom u bent in Zweden.

Dag 12

Een waterig zonnetje met een frisse temperatuur, zeg maar “dikke jassen weer” zijn vandaag de vooruitzichten van het weer. Na ons dagelijks gedoetje doen we de camper ook een opfris beurt en spik en span vertrekken we via de E10 richting Kiruna.

Abisko National Park Sweden

In een kwartiertje rijden we bij Abisko National Park het parkeerterrein op. Je zou het niet zeggen en het klinkt ongeloofwaardig maar ze hebben hier ook natuurgebieden. Met de stevige stappers aan gaan we een rondje doen.

Wandelroute in Abisko National Park

En wandelen in Zweden is op zich al een sensatie, bij een eerdere vakantie boswandeling hadden we bos verlichting (in de buurt van Rada) hier is alles erop gericht om de natuur niet te beschadigen en het aangenaam voor de wandelaar te maken.

Veenpluis

Vuur rode bosbes blaadjes

Veenpluis en knal rode bosbes blaadjes, het is prachtig hier en langs de enorme waterval klimmen we omhoog.

Abisko National park Sweden

De waterval buldert oorverdovend naar beneden.

Routepaal

Tja…. hier ga je niet verdwalen

Sami bouwwerken

We komen al wandelend ook langs een permanente tentoonstelling van bouwwerken van de Sami, dat zijn de oorspronkelijke nomadische bewoners van Lapland. De Sami trokken met hun tent de lavvu de rendier kudde achterna in hun jaarlijkse voedsel trek. Een mooi en leerzaam filmpje van Erica Larsen over the Reindeer People vindt je hier.

Kiruna laten we letterlijk links liggen, de mijnwerkers stad hebben we in eerdere tochten bezocht en het is eigenlijk een triest saai stadje. Wel te vermelden is dat de stad wegzakt (Groningen!) door ijzererts winning die voor 1900 begon begint de stad weg te zakken. Geleidelijk worden delen van de stad op een andere plaats herbouwd.

Meertje

Gewoon een meertje

Voorbij Svappavaara draaien we de E45 op en gaan richting Karesuando. De wegen worden slechter en het flauwe zonnetje is ook niet meer te zien. We rijden door een toendragebied met lage bomen en grote lege vlaktes.

Grote kale toendra's

Toendra’s met kleine begroeiing en grote lege vlaktes

In Karesuando doen we nog wat inkopen en met het oversteken van de Kaaresuvanto rivier rijden we Finland in. Dit is ook het noordelijkste punt van onze reis, vanaf nu gaan we naar huis. 😉

Het kerkje van Karesurando

Noeste boerenarbeid wordt hier uitgebeeld

Noeste boerenarbeid wordt hier uitgebeeld.      Let op:  de vogel op het hoedje

En natuurlijk, je moet geluk hebben maar rond een uur of 5 staan we hier !!  Prachtig in de bossen verscholen aan de rivier, hout sprokkelen en vuur maken voor…………..

Wildplekje aan de rivier

Wildplekje aan de rivier Kaaresuvanto

Ons geluk keert weer als het vuurtje voor de BBQ gedoofd wordt door de regen, het gaat niet hard maar wel hard genoeg om erwtensoep te gaan eten in de camper. Vandaag 330 km gereden vooral de weidsheid van Lapland blijft indrukwekkend.

Dag 13

Deze morgen begint met brood met pindakaas, niet wij maar zij. Want als we zo in het wild staan doe ik altijd een voertje uitleggen een eindje van onze camper in een boom of op de grond en dan maar kijken of ik beet krijg.

En deze morgen heb ik beet!!!

Voor mij de eerste keer dat ik in aanraking kom met de taigagaai (hier staat ook een geluidje bij) en ooooo wat een lieve vogeltjes zijn dat. Ze maken geluidjes wat lijkt op lief miauwen en binnen de kortste keren landen ze bijna op mijn schoen.

Een troep van 6 vogeltjes doet zich te goed aan het brood met pindakaas, soms vechtend maar vooral geluidjes makend. Ik sta op hooguit 30 cm van het brood en ze blijven maar komen.

Taigagaai met het olijke kopje

de Taigagaai met het olijke kopje

Ik neem veel foto’s maar ja, daar komt het nadeel, ze zitten nooit stil, beweeglijk en ongeduldig schieten ze heen en weer. Na een kwartiertje verdwijnt de troep weer, de buikjes vol en het wordt weer stil. Frederik Thoelen maakte een korte video over vogels in het Taiga gebied in Zweden.

Rob doet nog een hengeltje uitgooien en staat een uurtje of wat bij de rivier maar volgens mij is dat de vissen voeren want hij komt zonder vis richting de camper. Het is rond 11 uur als we vertrekken.

Prachtig wildplekje in Finland

Prachtig wildplekje in Finland.

Nog eentje dan omdat ze zo leuk zijn.

Eigenlijk had ik hier nog wel willen blijven, een schitterend plekje voor een BBQ en…….. die taigagaaien je weet maar nooit misschien komen ze wel terug, voor de zekerheid laat ik nog wat oud brood met pindakaas voor ze achter.

Als we goed en wel op pad zijn stoppen we bij een souvenirs winkeltje langs de weg. Ja ik weet het……. kijken, kijken en niet kopen maar ik geef het ook ruiterlijk toe ik kan mijn nieuwsgierigheid gewoon niet bedwingen.

Rendier bij het Sami winkeltje

Eland bij het Sami winkeltje

Sami-winkeltje

Sami kleding in schitterende kleuren, mooi he

Opgezette steenarend

En natuurlijk koop ik die ijsbeermuts voor mijn kleindochter, TIP: een winkeltje met veel originele dingen en de moeite waard om er voor te stoppen.

Na de shopbreak gaan we bordjes Pallas-Yllästunturi National Park volgen, we rijden al dagen onafgebroken door schitterende natuurschilderijtjes maar de Finnen hebben ook natuurgebieden en ik moet toegeven als we het gebied inrijden lijkt het net weer iets mooier en groener met vooral de mosjes in combinatie met de gekleurde bosbesstruikjes is een genot om te zien.

Albino Rendier

Albino Rendier met bebloed hoofd door vervellend gewei

Enkele meters achter het bord : Welcome to………Pallas-Yllästunturi National Park staat bovenstaande albino rendier ons op te wachten. De situatie lijkt een opzetje en in scene gezet maar er is verder niemand te bekennen.

Ook het rendier is niet bang voor ons

Merkwaardige paddenstoel

Zeg nou zelf zou jij er in trappen? Nou ik wel hoor……….al wandelend komen we deze paddenstoel tegen en ik denk dat ik een schijfje van een afgezaagde boom opraap.

Tja... het wordt eigenlijk alleen maar mooier hier

Tja… het wordt eigenlijk alleen maar mooier hier         Als je klikt wordt je vrolijk

de Sperweruil

Uit mijn ooghoeken zie ik een vogel op een voor mij merkwaardige manier op de stroomdraad boven de weg landen, nadat ik uitstap blijft deze Sperweruil rustig voor mijn poseren en kijkt soms ongeïnteresseerd de andere kant op. Ik sta daar minuten lang, de foto’s zijn gemaakt, mooier als dit wordt het niet en ik geniet.

Dit soort momenten zijn geweldig, de natuur laat je voelen dat je erbij hoort, de zeearend die mij aankijkt en inschat of ik kwaad in de zin heb, de guitige taigagaaien bijna landend op mijn schoen of deze sperweruil die wegkijkt van mij omdat ik geen angst aanjaag………… een heerlijk gevoel geeft het om onderdeel te zijn van de natuur.

Rudolf the roadblock.

Het is een schitterend ritje vandaag, Rudolf staat ons uitdagend op te wachten midden op de weg en als we rustig voorbij rijden gaat hij nukkig aan de kant.

Rudolf gaat nukkig aan de kant

Bakkie en lunch aan de rivier

Bakkie en lunch aan de rivier.

Een boot met motor, klaar om weg te varen waar vindt je dat nog. Wij doen een broodje met koffie en genieten van het zonnetje, bij 11 graden is het niet warm maar wel heel erg lekker.

Een huis met tipi allure

Ik mag er niet heen van Rob (we horen honden blaffen) om het beter te bekijken maar zeg nou zelf wat een origineel  idee om een huis zo te bouwen. Een huis in de Sami stijl.

Kraanvogels

Al rijdend pak ik een paar kraanvogels mee, het is mijn geluksdag of beter nog het is dierendag vandaag.

Rendier in het bos

Rendier langs de weg

Langzaam gaan we verder, mijn top chauffeur redt nog even het leven van een eekhoorn door een stamp op de rem te geven waardoor het diertje de oversteek levend kan afmaken. Dat ik bijna door de voorruit knal is echt mijn eigen schuld.

Bij Kittilä aan de rivier de Ounasjoki vinden we de beste camping van onze hele rondreis, geen extreme luxe maar aandacht en goed doordachte dingen.

Wat te denken van een picknicktafel met klamboe (met toendra’s om de hoek (muggen)), verwarming op het houten toilet met snoezige kleedjes, een hout gestookte Finse sauna en naast onze camper een BBQ plaats maar dan een met een hok vol droog hout, een echte rook ton om met warme lucht je vleesje of in ons geval de grote moten verse zalm te garen.

Als je in de buurt bent is dit the place to be, geen luxe maar aandacht en goede doordachte dingen.

Camping Kittila

De zalm uit de Finse rook ton smaakt heerlijk en kijkend in het houtvuurtje in het late zonnetje bedenk ik dat we boffen met dit plekje. Tijdens de BBQ moet ik nog wel hollend de dijk op om met de camera de crazy sunset van hier onder te fotograferen.

Vandaag op ” dierendag “ 275 km gereden en heerlijk genoten van de Finse natuur met tot slot een camping naar ons hart.

Crazy sunset in Finland

Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 1

This article has 4 comments

1. Ronald Oosterdijk

Hoi Joke, wat een mooie reis en heerlijk hoe je erover verteld en wat een prachtige foto’s. Zelf gaan we ook dit jaar weer naar Noorwegen en ik heb een paar mooie tips uit je verslag overgenomen om zelf te gaan ontdekken. Ik hoop dat je het reisverslag nog af gaat maken. Groeten Ronald

• Joke Benschop

Ha die Ronald,

Bedankt voor al je mooie woorden en die complimenten zijn aan mij wel besteed. (bloos)
      Het is leuk om te lezen dat je inspiratie en ideeën opgedaan hebt voor je komende reis naar Noorwegen.
      Zeker het ” zelf te gaan ontdekken” is een goed streven bij het reizen door Noorwegen want zoeken naar dingen gaat niet werken.

En natuurlijk ga ik dit verhaal afmaken en daarna gaat “Heel Noorwegen 2016” in volle gang met een iets andere opzet maar wel met heel veel foto’s.

Ronald, heel veel vakantie en Noorwegen plezier en kom regelmatig terug voor meer verhaal.

Joke

2. Robin

Hoi Joke,
    Wat een prachtige foto’s en wat een reis!
    Wij zijn al een paar jaar Noorwegen fan, en willen dit jaar ook ongeveer deze tocht gaan maken, maar vinden het lastig om de kosten te berekenen met een camper.

Hebben jullie een begroting of overzicht gemaakt van de kosten van deze reis? Vooral wat benzine en boottochten/tolwegen betreft!

Het lijkt ons zo gaaf om wakker te worden tussen de bergen, voorheen gingen we vooral naar een huisje en dan zie je toch een stuk minder!
    We hebben in ieder geval heel veel zin, vooral na het lezen van deze blog!

Groetjes,
    Robin

• Joke Benschop

Hallo Robin,

Leuk dat je de moeite neemt om een berichtje achter te laten en helemaal prettig dat mijn reisverhaal in woord en beeld je bevalt. Voor een campertocht is Noorwegen en Zweden maar ook Finland heerlijk om te doen.
      Nou zijn dat niet de goedkoopste landen en als je een rondje van 7500 km doet kan je al uitrekenen verbruik en kosten benzine/diesel.
      Op de veerboten wordt per meter camper afgetikt, zo was Putgarden en Helsingor allebei rond de 100 eurie tot 7 meter, handig is dan weer om te weten dat je korting krijgt bij Putgarden als je die van Helsingor gelijk ook koopt.
      Naar Lofoten bij Bodo 100 eurie tot 6 meter maar alles is online op te zoeken. Tolwegen komen rond de wat grotere steden voor en je moet lekker pittig tolpoortjes scoren om boven de 100 euro te komen op de hele reis.

En Robin geef is een mailtje als je terug bent en wat er allemaal op je weg kwam.