Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 1

Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland.

Alleen foto's

Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland. Na al onze autoreizen naar het noorden in verschillende jaargetijden wilde ik het najaar of bijna herfst een keer beleven.

Het najaar…… in  september kamperen in het hoge noorden is uitgesloten ( brrrr) en huisjes tja, waar en hoe? Het camper idee sloeg in als een bom, de vrijheid, het rustige rijden en voor fotograferen de hoge zit en goede uitkijk leek ons de oplossing.

Ons huis met wielen voor 3 weken

Deze camper voor vier personen is heel ruim en uitgerust van alle gemakken om ook in “het wild te overleven”. Je zit heerlijk hoog met veel uitzicht, een bakkie inschenken tijdens het rijden is ook geen probleem en met een lengte van 6.91 meter voor ons heel goed handelbaar.

Maar dan 12 september gaan we echt op pad, vertrektijd 15.00 uur via de A1 richting Duitsland.

Ter voorbereiding had ik op papier een mooie Noorwegen route gemaakt. Een route vol beklimmingen en vergezichten. Ook had ik een kleine planning gemaakt met afstanden en factor tijd maar alles onder voorbehoud want niets is bij ons zeker.

Ons eerste doel op de kaart is de veerpont Puttgarden Duitsland voor de overtocht naar Denemarken.

Een tankbeurt brandstof voor auto en rijders

Een tankbeurt, brandstof voor camper en berijders.

Vertrek op zaterdag heeft een groot voordeel, er is geen vrachtverkeer op het traject Bremen – Hamburg en het is heerlijk rijden, om 23.15 komen we aan bij de veerboot Puttgarden we betalen 116 eurie voor ons superhuis op wielen en kunnen gelijk aan boord.

We staan tussen de vrachtwagens, het is een rustig zeetje en de overtocht duurt 50 min.  Bodegraven – veerboot Puttgarden 635 km en om 00.10 staan we in Rødby Denemarken. Onze route gaat niet via de brug naar Malmö Zweden maar de E47 geheel uitrijdend naar Helsingør Denemarken en dan de veerboot op naar Zweden.

Om 00.45 stoppen we en maken ons huisje op wielen klaar voor de eerste slaapbeurt. Onder een heldere sterrenhemel (dakluik) vallen we in slaap.

Dag 2 met de camper: Denemarken

De eerste nacht viel echt mee, er was haast geen verkeer en wat ons opviel de camper was heel goed geïsoleerd, het geluid van buiten was haast niet te horen. Het is half 6, donker met lichte regen, we besluiten eerst een stukkie te gaan rijden en als het licht wordt een ontbijtje te doen.

Om 7.00 uur is het tijd voor koffie met een ontbijtje. Ik kom erachter dat een camper echt super is, de melk uit de koelkast, de koffie en eitjes op het gas gewarmd en de chauffeur netjes in zijn gedraaide luie stoel op zijn telefoon kijkend, alles lekker vertrouwd net als thuis.

Het miezert nog een beetje en we zijn vlakbij København Denemarken.

Uitzicht voor de veerboot op Helsingor

Uitzicht voor de veerboot op Helsingør

Na het ontbijt crossen we naar de veerboot in Helsingør voor de oversteek naar Zweden.

De overtocht voor onze camper is 104 euro en om 8.50 uur staan onze bandjes op Zweedse grond. De veerboten op onze reis maken er een gewoonte van om klaar te liggen, ons in te laden en hup varen met die hap. Op deze boot, zeeniveau hebben we de hoogtemeter ingesteld dus de bergjes die we overgaan kunnen we globaal op hoogte meten.

Van Helsingborg over de E6/E20 naar Göteborg. Rond Göteborg is er meer verkeer, ondertussen is het droog geworden en een flauw zonnetje vergezeld ons………..we gaan lekker.

De camper wordt vakkundig gereden

De camper wordt vakkundig bestuurd.

Na  Göteborg volgen we de E45 om langs het Vänermeer te gaan rijden. (Het Vänermeer is met een oppervlakte van 5655 km² het grootste meer van Zweden en het op drie na grootste meer van Europa Ter vergelijking; het IJsselmeer is ongeveer 1100 km²)

Langzaam wordt het gebied waarin we rijden bosrijker nog wel wat boerderijen en landerijen maar het bos begint de overhand te krijgen. Langs de weg wordt het eerste grove wild gespot …. schotse hooglanders maar wel zonder hekje dus wild.

Schotse hooglander

De gemiddelde snelheid zakt ook aardig want ja de camera moet toch klikken.

Mooi houten kerkje

Mooi houten kerkje niet oud maar prachtig om te zien.

Geschoren poedels

Geschoren poedels.

Haha die poedels wilde niet stil staan en trokken het vrouwtje bijna over de straat maar het zijn mooi gekapte dieren en dol enthousiast naar mij en de camera toe.

Het koren is van het veld

Het koren is van het veld.

Rond half vijf zijn we in de buurt van Arvika Zweden en bij een kano camping midden in de bossen stoppen we voor de nacht, de beheerder is nergens te bekennen maar de slagboom is open en we bedienen ons zelf met een plekje aan het grote meer.

De camper mogelijkheden worden nu echt benut, door te stekkeren, het gebruik van oprijblokken en ook de luifel wordt uitgezet, we zijn echt aan het camperen.

De gereden afstand vandaag is 600 km in ruim 11 uur maar ja de uren tellen niet meer door de grote hoeveelheid stops die we maken.

Arvika kanocenter

Camping in Arvika een kanocenter.

Kyrkviken meer

Het Kyrkviken meer in Arvika.

Op een eerdere vakantie hebben we hier in de buurt kanotochten gemaakt op de prachtige meren en meertjes. Het is een schitterende omgeving met heel veel bos, rivieren en meren zo kraakhelder……. dus een tip: kanoën doe je rond Arvika.

Camping in Arvika

Dag 3 met de camper naar Noorwegen

Ook deze morgen starten we met motregen en een heerlijk ontbijt, om half 9 moeten we nog even wachten om ons geld voor het camping gebruik aan de eigenaar te voldoen maar dan gaan we richting Noorwegen.

We nemen de 61 vanaf Arvika naar de grens, in de buurt van de Noorse grens zijn meerdere glasmuseums maar ja het is maandag morgen “vroeg” en alles ziet er verlaten uit dus geen cultureel uitstapje.

Ondanks het wat trieste weer doe ik mijn klikjes 😉

Triest weer aan de zweeds Noorse grens

Heerlijke wolkenpartijen aan de Zweeds – Noorse grens

Ach en de Noren doen hun best om het de reiziger het naar de zin te maken met mooie parkeerplaatsen die aan schitterende uitzichten grenzen.

Parkeerplaats Noorwegen

Parkeerplaats Noorwegen voor een bakkie koffie, ik hoor hier prachtige vogels zingen maar zie ze niet.

Zo maar een meertje

Onze route gaat via Charlottenberg Zweden, Kongsvinger Noorwegen naar Hamar en dan door naar Lillehammer. Het is schitterend rijden ondanks het wat mindere weer en in Lillehammer doen we nog wat boodschapjes.

Daar krijg ik een Twin Peaks gevoel (serie uit de 90-ger jaren) ,  je bent omgeven door hoge bergen en beneden loop je op een groot parkeerterrein van een supermarkt in nevelig weer. Met de wetenschap dat we zo aan een bergroute beginnen en de chauffeur aangeeft “ik ben er helemaal klaar voor” versterkt dat gevoel…………… het gevoel van avontuur.

Feest voor de fotograaf

Feest voor de fotograaf.

We rijden Lillehammer in noordelijke richting uit via de E6 dan nemen we de afslag 255 net buiten Lillehammer dit is zowaar een tolweg en bij Forset draaien we de 204 richting Fagernes op.

Net buiten het dorpje Forset gaat de weg steil omhoog, echt heel steil, ik hoor de motor fel grommen we gaan niet hard maar bocht na bocht schieten we hoger en hoger. De hoogtemeter loopt op naar een nieuw record en eindigt op 1053 meter, in slecht zicht merken we dat het asfalt is ingeruild voor een onverharde weg.

Ondertussen zitten we weer op plat maar dan wel erg hoog, het uitzicht wordt belemmerd door vlagen nevel en lage bewolking maar de kleuren zijn prachtig.

De bomen kleiner van stuk door de grotere hoogte hebben al een gele kleur en de ondergrond nijgt naar oranje……..het is werkelijk prachtig.

Herstkleuren boven de 1000m

Herfstkleuren boven de 1000m

Vanaf nu ligt de gemiddelde snelheid in de buurt van nul en dat is heus niet alleen door mijn fotomomenten maar ook door de onverharde weg. Ondanks de bewolking is het heerlijk fotograferen en onderwerpen zoeken is overbodig. De herfsttinten zijn zo overweldigend en zo intens dat het misschien maar beter is dat de zon niet schijnt op dit traject.
Rood huisje in het geel

Meertje zo langs de weg

Rivier uit nog hogere bergen.

Woeste rivier.

Tja weer een meertje

Hier is de herfst al in volle gang

Betoverend mooi hier.

Betoverend mooi.

Rivier in de buurt van Stolen.

Heerlijke kleuren en vergezichten blijven komen een feest voor de fotograaf, het weer en daarmee het zicht wordt ook beter maar stiekem vind ik de foto’s met een waasje op de achtergrond ook schitterend.

Vergezicht met prachtige oranje tinten

Landschap met prachtige oranje tinten

Heerlijk ruisende bergstroompjes

Voor bovenstaande foto ben ik niet eens uitgestapt, de juist wat hogere zit in de camper gaf mij een prima compositie. Tja…. vanuit mijn luie draaistoel.

De weg onverharde weg naar Fagernes

Niet alleen de fotograaf haalt de gemiddelde snelheid omlaag, ook de onverharde weg met soms kuilen en grote plassen dragen daartoe bij. De Noren zelf knallen zonder gas terug te nemen overal doorheen, hun credo: gang is alles.

Herfsttinten, op deze hoogte is de natuur al veel verder dan in de dalen

Herfsttinten, op deze hoogte is de natuur al veel verder dan in de dalen.

Vergezicht naast de weg

Gewoon naast de weg

Puntmutskerkje in Fagernest

Puntmutskerkje in Fagernes

Langzaam dalen we af naar Fagernes, de afdaling is niet zo heftig als de beklimming aan de andere kant. Ondertussen is het vijf uur geworden en we strijken neer op een heleboel ****  camping.

Camping in Fagernes

Na het stekkeren tover ik een maaltijd met geroosterde aardappels, verse salade en gegrilde kip op de camper tafel. Een oven, best groot maakt ook onderdeel uit van onze fantastische camper. (Op de foto zichtbaar een tipi tent)

De camping douche is groter in oppervlakte dan 3 x onze camper. Gekke mensen die 4 sterren kampeerders zoveel ruimte, het lijkt wel een balzaal voor een douche en toilet met superrr sound en kinky light, ik sta echt perplex.

Vandaag hebben we 388 km gereden met een hoogterecord van boven de 1000 meter. De indrukken zijn overweldigend ik kan niet wachten op morgen en loop nog even naar het meer.

Prachtige wolken boven het meer bij Fagernes

Prachtige wolken boven het fjord van Fagernes

Voor vervolg klik op onderstaande link.

Met de camper naar Noorwegen Zweden en Finland deel 2

This article has 8 comments

1. Cor de Groot Reply

Beste Joke,
    Met veel aandacht en plezier heb ik naar de prachtige foto’s gekeken van jullie camperreis in Noorwegen-Zweden-Finland. Aangezien ik vanaf 31 mei tot 6 juli a.s. met onze camper (Adria Coral S670SL) in Noorwegen zal zijn ben ik nu al druk bezig om reisverhalen met de verschillende routes van mede-camperaars te lezen en te bekijken. Is de route die jullie gereden hebben ook beschikbaar op een foto o.i.d.? Zou het dan mogelijk zijn om deze route te ontvangen?
    Bij voorbaat hartelijk dank.

Cor de Groot

Hoi Cor,

Leuk dat je ook mijn site en verhalen gevonden hebt in je speurtocht naar info ter voorbereiding op je reis naar Noorwegen.
      Het is altijd een heel gepuzzel om mooie bezienswaardigheden aan elkaar te knopen d.m.v. een route.
      Helaas heb ik geen uitgebreide route duiding voor je beschikbaar, de enige manier is door het verhaal heen te spitten en aantekeningen maken.

Probeer een lijstje of in jouw geval een lijst (bijna 5 weken….. bofferd) te maken van alle locaties en creëer dan met de ingezoomde map een mooie route. Onze route staat altijd globaal vast maar vaak bepaald het lot en de waan van de dag de richting. Zo blijft het lekker spannend en gaan dingen onverwacht gebeuren.
      Het is maar een suggestie hoor.

Misschien tot ergens onderweg,

Joke

2. Boelanders R Reply

Hallo,

Prachtige reis en mooie foto’s…
    We hopen volgend jaar ook een aantal weken naar Noorwegen te trekken met onze camper.
    Ik vroeg me af of het geen probleem is om met zo een lage camper op de veerboten te geraken zonder schade aan de onderzijde. Onze camper is ook vrij laag aan de achterzijde ( +/- 40 cm ) en geeft dit geen problemen met het op- en afrijden van de veerboten ?

Beste Roger,

Bedankt voor je complimenten. De veerboten in Noorwegen zijn op de doorgaande routes zeer professioneel en uiterst betrouwbaar. Ik snap je bedenkingen en wij doen de wat afgelegen routes van te voren op dit soort punten checken. Volgens mij speelt dit eerder bij lange caravans. Onze ervaringen met Noorse veerboten is zeer positief maar net als met hoogte poortjes blijft het opletten.

Goede reis en behouden vaart,

Joke

3. Marco en Dea Reply

Beste Joke,

Tja tis echt niet origineel maar we gebruiken jouw verslag als routeboek voor onze eerste Scandinavië reis. We hebben vandaag Zweden bereikt en staan ongeveer 13 km buiten Helsingborg. We hebben je verslag bij hand en rijden aan de hand daarvan de route die jullie ook gereden hebben.

• Joke Benschop Reply

Haha Ik moest heel hard lachen om jullie berichtje ………..vergeef mij. Maar eerlijk is eerlijk stoer is het wel en gewoon doen!!!
      Na 4 jaar kan er natuurlijk wat veranderd zijn maar ik ben ervan overtuigd dat jullie een mooi rondje gaan maken. Met opkomende jaloezie wens ik jullie het aller beste toe met jullie geweldige trip.

Nou nog 1 tip dan, de laatste keer dat wij daar waren hebben wij ons leef patroon aangepast om nog meer wild tegen te kunnen komen. Ik moet zeggen het was met succes.
      Als je 24 uur per dag licht hebt is het makkelijk om je ritme te verschuiven zeker als je in de wildernis overnacht. Zo gingen wij regelmatig om 3 uur rijden en dan in de middag een dutje. Het leverde diverse ontmoetingen op met elanden, herten en vossen.
      Ach het is maar een tip…………….heel veel Scandinavië plezier toegewenst

Groeten Joke

Marco en Dea houden een live blog bij van hun dagelijkse belevenissen

4. Walter Maas Reply

Beste, Uw prachtig reisverslag heeft ons doen besluiten dezelfste rondreis te maken met onze mobilhome.

Maar ik vraag mij af of het zin heeft om de electrische fietsen mee te nemen?
    Is er veel gelegenheid om te fietsen ? (is misschien wel praktisch om van de camping naar dorpkern of stadcentrum te fietsen)
    Wij hopen rond eind juni vanuit Turnhout België te vertrekken.

Groetjes,

Walter Maas

5. Anita Reply

Wat een geweldige reis , en hele mooie foto’s, ben echt geïnspireerd om ook met onze camper naar het noorden te gaan .
    Je hebt wel een goede camera met lenzen nodig denk ik .
    Heel erg bedankt voor de mooie foto’s en verhalen .